Di karesidenan Pekalongan terdapat sajak dan puisi rakyat yang kami temukan. Walaupun cuman beberapa, diantaranya adalah;
1) Syair
· Judul “Turun-turun Sintren”
Turun-turun sintren
Sintrene widadari
Nemu kembang yona-yoni
Kembange si java entrok
Kami jaya kami ranti
Ranti-ranti kang dadi
Aja sun agadri-gadri
Wira-wiri sun agawe
Mbalang-mbalang mumpung sore
Ora mbalang dudu wong kene
Awe-awe sing kalung anduk
Entenana ing dalan prapatan
Umbul-umbul korekan balon
Bala kumpul mlayune ngulon
Iwak lele matine kesunduk
Kesunduk kayu siladan
Awe-awe sing kalung anduk
entenana ing dalan prapatan
klambi dril dicantelna
supaya ngintil diapakena
Syair sintren ini digunakan pada kesenian tari sintren sebagai pengiring sintrennya. Selain untuk pengiring, syair sintren ini mengandung unsure magis. Kegunaan sintren sendiri adalah untuk mengundang hujan serta mendatangkan jodoh.
· Judul “Balo-balo
E…Si balo-balo, Si balo Kembang sepatu
E…Kembang Sepatu di dokon nang meja ngarep 2X
Bapak Ibu nyuwun doa restu, Bapak Ibu nyuwun doa restu
(nama anak yang di khitan) nyuwun slamet, ari dendang ala sayang.
E…Si balo-balo, Si balo Laut Pacitan
E…Laut Pacitan, ginung kidul isine wadas 2X
(nama anak yang dikhitan) sawise khitan 2X
Muga-muga enggal waras. Ari dendang ala sayang
E…Si balo-balo, Si balo pan nempur beras
E…Pan nempur beras kulake nang Jati Ngaleh 2X
(nama anak yang di khitan) yen wis waras 2X
Mugaha dadi anak sing sholeh, ari dendang ala saying
Jalma-jalma luwih wong Islam kudune sunat 2X
Nuruti prentah agama, nuruti prentah agama 2X
Eben gampang sesucine waktune nglakoni sholat
2) Pantun
· “Pring garing Dilarak-larak,
Bocah gering Kaya tengkorak”
Pantun tersebut sering dipakai anak-anak untuk mengolok-olok temannya sendiri karena temannya memiliki badan yang sangat kurus.
· “E…ana maning, Ana kembang karo epot,
Kembange, kembang sepatu, epote nduwur teras,
Yen adik kenteng sinau saben taun munggah kelas”
Pantun rakyat untuk anak-anak ini berguna untuk menyemangati adik agar giat belajar. Biasanya yang melantunkan sajak ini adalah kakaknya pada saat adiknya sedang belajar.
· “E…ana maning,
Ana jajan karo godong,
Jajane, jajan donat. Godonge, godong salem,
Ayu adik pada sunat. Nuruti prentahe agama islam”
Pantun rakyat untuk anak-anak ini digunakan untuk membuat anak-anak yang susah disunat mau disunat setelah mendengar sajak ini.
“E…ana maning, Ana kupat karo klapa,
Kupate kupat beras, klapane klapa cikal,
Mengko yen sunate waras dolane aja nakal”
Pantun rakyat untuk anak-anak ini digunakan untuk menasehati anak-anak jika setelah sunat jangan berbuat kenakalan.
3) Sajak
· Kacang-kacang dawa
“Kacang-kacang dhawa sing dawa dadi,
Kacang-kacang pendhek sing pendhek ora dadi,
Kacang-kacang dhawa sing dhawa ora dadi,
Kacang-kacang pendhek sing pendhek dadi”
Sajak permainan kanak kanak ini untuk menentukan siapa yang mendapat giliran berjaga dalam permainan. Sajak ini juga menciptakan kebersamaan,kekompakan dan kesigapan pemain karena kalau tidak kompak sajak tersebut akan diulang-ulang terus-menerus.
· Hompimpa
“Hom pimpah alaihom gambreng,
Mak lampir pake baju rombeng,
Gambreng,,gambreng,,gambreng,,”
Sajak permainan kanak kanak ini untuk menentukan siapa yang mendapat giliran berjaga dalam permainan. Sajak ini juga menciptakan kebersamaan,kekompakan dan kesigapan pemain karena kalau tidak kompak sajak tersebut akan diulang-ulang terus-menerus.
· Lagu dolanan
“Wari lais dunung ala dunung,
Dunung ala dunung,
Si dunung baune kiwa,
Pangeran ira”
Sajak permainan kanak kanak ini untuk menentukan siapa yang mendapat giliran berjaga dalam permainan.
· “Tangis layung layung layung,
Tangise wong wedi mati,
Tak ghendong taka ling-aling,
Sapa sira elinga,
Yen ora pangeran ira”
Sajak permainan kanak kanak ini untuk menentukan siapa yang mendapat giliran berjaga dalam permainan. Menyenangkan hati adik yang digendhong bapaknya serta mengajarkan anak agar selalu ingat kepada sang pencipta.
· “Gotri ala gotri negosari
Riwul uwul-uwul jenang katul
Dolan awan-awan ndelok manten
Titenana besuk gedhe dadi apa…
Pada mbakso enak mbakso sedap, dap..
Ndeprok eprok-eprok tiba kedok”
Sajak permainan kanak kanak ini untuk menyampaikan keinginan yang diinginkan oleh pemainnya yang dituangkan kedalam sebuah sajak permainan. Titik-titik disajak tersebut diisi dengan keinginan sang anak.
· Keduk-keduk susu
“Keduk-keduk susu dhendheng gudel
Lemper goweng sondhar-sandher
Kedhuk kene njaluk maning
Kedhuk kana njaluk bubar”
Sajak permainan kanak kanak ini untuk menentukan siapa yang mendapat giliran berjaga dalam permainan.
· Ndog-ndogan
“Pur-pur sedapur cinde-cinde menur
Manure wong semarang
Nangise gala-gala diupai jajan gula
Betitik tiut”
Sajak permainan kanak kanak ini bisa digunakan untuk menenangkan anak kecil yang sedang menangis karena lagu ini dinyanyikan dengan lucu.
- Ciciputih
“Ciciputih kumaha tai kuning
Taluk gentaluk....
Taluk gentaluk....
Taluk gentalu.....( sampai yang jadi memilih siapa yang mempunyai batu karena yang jadi tengkurap tidak tahu siapa yang memegang batu itu )
4) lagu
· Teh poci
“Aduh-aduh nikmat rasane
Aduh-aduh dadi segere
Pikiran sing ruwed bisa ilang sakabehe
Aduh-aduh manis rasane
Aduh-aduh sedep mambune
Teh poci gula batu karo udude srutu
Nganti klalen karo mantu
Nginunge tangi turu
Jajane alu-alu
Pan jengkel dadi gemuyu
Malah dadi gemuyu
Pikiran sing ruwet bisa ilang sakabehe”
Lagu ini sering dinyanyikan karena teh poci memang mantap rasanya. Dengan menyanyikan lagu ini maka akan menambah kenikmatan orang yang sedang moci. Sekaligus lagu ini digunakan sebagai promosi agar pelanggan tertarik.
· Dolanan
“Sore-sore padha dolan yuk dolanan
Bareng-bareng ndongeng ning lataran
Jamuran, gobak sodor, endhog-endhogan
Endhog-endhog pecah siji pecah kabeh
Bocah lanang, bocah wadon
padha nembang, patang nglembong
sing tembangan, sing jogetan,
sing gitaran, sing gendhangan
padang wulan seneng-seneng nyampe bengi
ora krasa meneng-meneng wis jam siji
klalen padha balik nang umahe
seneng-seneng dolanan karo kancane”.
Lagu ini sering dinyanyikan pada waktu isih sore tapi sepi. Tujuan lagu ini adalah untuk mengundang teman-teman agar pada keluar dari rumah dan bermain diluar rumah bersama-sama. Yang sebelumnya sepi menjadi ramai karena banyak anak yang bermain diluar rumah.
· Jaran lumping
“Eh jaran lumping mangan beling
Sing dadi jarane uwong ora eling
Mbakyune mlencing nang kebonan ngguling-ngguling
Sampe sing nyekeli kebanting-banting
Pung, pak, pak, pung pak, pak, e jarane ndupak
Pling, plak, pling, plak, plak, pling, e jarane ngguling
Sing nonton bingung, eh keder
Ndeleng jaran klenger
Sing nyekel kendhang, kekendhang tibane njengkang
Digebyur banyu jaran menyat terus mlayu
Sing nonton semrawut
Bubar pating sebar”.
Lagu ini dinyanyikan pada saat pementasan kesenian kuda lumping. Lagu tersebut digunakan sebagai pengiring dari gerakan sang kuda lumping dan disetiap syair lagunya mengandung mistis atau mantra yang membantu sang pawing dalam mengendalikan sang kuda lumping.
· Sir guir
“Sir guir tali tembang joer
Lunga bende-bende tiba obah
Tak jae-jae gobrah
Ayah kate ndoge obah
Nek obah medeni bocah
Nek urip golekno dhuwit”.
Lagu sir guir ini adalah sebuah lagu yang mengisahkan perjalanan seorang perantau yang pergi dari desanya untuk mencari pangan yang mencukupi dan setelah merasa cukup baru pulang kedesanya lagi. Lagu ini juga menceritakan tentang derajat seseorang yang dulunya rendah menjadi tinggi karena tercukupi sandang dan pangannya. Sehingga di segani dilingkungan masyarakat.
1 komentar:
sangat memikat buat yg suka sastra, dan maaf dipinjem buat fb-an.
Posting Komentar